DUIZENDEN PRODUCTEN, IDEËEN EN CONCEPTEN WERDEN HIER DE AFGELOPEN JAREN BEDACHT.

Gebouwd in de jaren ’70 door Philips, in 1999 aangekocht door Heijmans en in 2015 omgedoopt tot creatieve werkplek. Sinds november 2020 zijn Martin Nelissen en Thijs Heezen trotse eigenaren van 16.530 vierkante meter hotspot in Eindhoven. In dit interview maken we kennis met de nieuwe eigenaren die de krachten hebben gebundeld in – hoe toepasselijk – PLAN-B BV, samen goed voor zo’n 131 jaar ondernemerschap.

Interview door: Glenn Josemanders

Martin Nelissen en Thijs Heezen. Fotografie: Verse Beeldwaren

Mannen, vertel eens wat over jezelf.
Martin: ‘Ik ben Martin Nelissen, eigenaar van ZND-NEDICOM, een Eindhovens familiebedrijf hier op de Hurk. We bestaan 67 jaar en ik zit nu 40 jaar in het bedrijf. Daarnaast participeer ik in een aantal start-ups in de regio. Ik houd van het bouwen in de breedste zin, gewoonweg nieuwe dingen creëren. Dat is voor mij altijd een grote drijfveer geweest. Ik krijg de grootste kick van dingen ontwikkelen die niet alleen mooi maar ook blijvend zijn.’ 

Thijs: ‘Mijn naam is Thijs Heezen. Heezen BV bestaat inmiddels 64 jaar, waarvan ik 43 jaar aan het roer heb gestaan. Ik was 18 jaar oud toen mijn vader stierf en ik samen met mij familie het bedrijf heb voortgezet en later verder heb uitgebouwd. Heezen is een echt familiebedrijf, mijn kinderen werken er bijvoorbeeld ook. Zo’n vier jaar geleden heb ik het bedrijf aan ze doorgegeven. Ik werk nog steeds mee hoor, maar ik heb wel meer tijd om van het leven te kunnen genieten.’

Wat is jullie affiniteit met PLAN-B?
Thijs: ‘Ongeveer 27 jaar geleden hebben we met Heezen een bedrijf overgenomen dat huisaannemer was van Philips. Daardoor kreeg ik destijds ook veel met het Beatrix complex (het huidige PLAN-B) te maken. Ik ken veel mensen die vroeger in dit gebouw hebben gewerkt. Dat schept ook een band met het gebouw.’

Martin: ‘Mijn bedrijf is een paar deuren verderop gevestigd. Ik kijk vanuit mijn kantoor al 20 jaar op dit gebouw uit.’

Die gedeelde nostalgie lijkt me niet de enige aanleiding om een nieuw bedrijf te starten.
Martin: ‘Ik ben mijn hele leven gewend geweest om alles alleen te moeten doen. Ik vind het heel leuk en interessant om dit project met een bevriende collega-ondernemer te kunnen doen. Thijs en ik zijn gelijkgestemden, met ook een vergelijkbare achtergrond. Dat schept niet alleen een band, het kriebelt ook gewoon om weer met iets nieuws bezig te zijn. Dat we dat kunnen doen met mensen van deze bloedgroep, mensen die ook bezig zijn met nieuwe dingen maken, dát spreek me erg aan in PLAN-B.’

Hoe hebben jullie elkaar gevonden? Wat is jullie relatie met elkaar?
Martin: ‘Als je al zo lang in het zadel zit kom je elkaar ook regelmatig tegen. Je ziet van elkaar hoe je aan de weg timmert. Wederzijds respect groeide uit tot een vriendschap. En de diensten en producten van onze bedrijven zijn ook nog eens complementair aan elkaar. ZND Nedicom heeft regelmatig de expertise van Heezen nodig, en andersom. Daarnaast hebben we dezelfde hobby; we houden van auto’s.’

Fotografie: Verse Beeldwaren

Hoe zijn de plannen voor de aankoop concreet geworden? Wat heeft de doorslag gegeven?
Martin: ‘We hebben allebei iets met Philips, dus het kon niet mooier in elkaar passen. Toen het ter sprake kwam werden we allebei meteen enthousiast.’ Thijs vult aan: ‘Maar het was nog niet zo heel eenvoudig om het pand te verwerven. Daar is misschien wel een half jaar overheen gegaan. Aan dit gebouw moeten dingen gebeuren, die wij toevallig ook nog zelf kunnen. Onze andere bedrijven hebben dat in huis en we zijn er nog goed in ook.’

Waar staan we met PLAN-B over een paar jaar? Wat zijn jullie verwachtingen en ambities?
Martin: ‘Om te beginnen is het energielabel onder niveau, dat moet verbeterd worden. We richten ons ook op de vijfde verdieping. Daar gebeurt nu niks mee en dat is zonde. Verder hebben we vooralsnog geen vastomlijnd plan. Niets is in steen gebeiteld. Komende maanden gaan we ons oriënteren op de concrete kansen en mogelijkheden, zowel op korte als lange termijn. We kijken naar mogelijkheden om de community hierin te betrekken.’

Fotografie: Verse Beeldwaren

Willen jullie de huurders (van nu en in de toekomst) iets zeggen?
Martin: ‘Jazeker. Je staat als huurder voor ons centraal. We willen je in je comfort zone hebben (en houden), want het draait uiteindelijk om de huurders. Waar wij heel enthousiast van worden zijn start-ups. Dat is waar de economie deels om draait en ik vind dat onze regio daarin een heel goede positie heeft. Ik hoop dat we ook binnen PLAN-B daarin een steentje kunnen bijdragen.’

Thijs: ‘Ik kijk ernaar uit om straks, als alles weer ‘normaal’ is, buiten lekker met z’n allen een goeie barbecue te hebben. Niet zo formeel, maar gewoon lekker een borreltje drinken, kennismaken en bij elkaar voelen wat er leeft. Kijken wat de behoeftes zijn. Een rondje lopen en elkaars ideeën horen en bespreken. Daar geloof ik veel meer in dan in het maken van stijve, formele afspraken.’

Laatste vraag. Even hardop dromen. Over 5 jaar dan…
Thijs: ‘Dan is de vijfde verdieping gevuld en hebben we een mooi concept voor op het dak met toegevoegde waarde voor de huurders en de omgeving. Zodat mensen hier niet alleen komen om te werken maar ook omdat ze PLAN-B leuk vinden. Een wereldje waarin iedereen iets toevoegt.’

Martin: ‘Een wereldje niet los van de Hurk, maar in de Hurk. Een duurzaam gebouw, dat zich met uitstraling onderscheidt op de Hurk. We willen ergens naartoe en dat is vooral een sfeervol gebouw met mensen die zich er net zo tot aangetrokken voelen als wij.’

MEER VERHALEN

DUIZENDEN PRODUCTEN, IDEËEN EN CONCEPTEN WERDEN HIER DE AFGELOPEN JAREN BEDACHT.

Gebouwd in de jaren ’70 door Philips, in 1999 aangekocht door Heijmans en in 2015 omgedoopt tot creatieve werkplek. Sinds november 2020 zijn Martin Nelissen en Thijs Heezen trotse eigenaren van 16.530 vierkante meter hotspot in Eindhoven. In dit interview maken we kennis met de nieuwe eigenaren die de krachten hebben gebundeld in – hoe toepasselijk – PLAN-B BV, samen goed voor zo’n 131 jaar ondernemerschap.

Interview door: Glenn Josemanders

Martin Nelissen en Thijs Heezen.

Fotografie: Verse Beeldwaren

Mannen, vertel eens wat over jezelf.
Martin: ‘Ik ben Martin Nelissen, eigenaar van ZND-NEDICOM, een Eindhovens familiebedrijf hier op de Hurk. We bestaan 67 jaar en ik zit nu 40 jaar in het bedrijf. Daarnaast participeer ik in een aantal start-ups in de regio. Ik houd van het bouwen in de breedste zin, gewoonweg nieuwe dingen creëren. Dat is voor mij altijd een grote drijfveer geweest. Ik krijg de grootste kick van dingen ontwikkelen die niet alleen mooi maar ook blijvend zijn.’ 

Thijs: ‘Mijn naam is Thijs Heezen. Heezen BV bestaat inmiddels 64 jaar, waarvan ik 43 jaar aan het roer heb gestaan. Ik was 18 jaar oud toen mijn vader stierf en ik samen met mij familie het bedrijf heb voortgezet en later verder heb uitgebouwd. Heezen is een echt familiebedrijf, mijn kinderen werken er bijvoorbeeld ook. Zo’n vier jaar geleden heb ik het bedrijf aan ze doorgegeven. Ik werk nog steeds mee hoor, maar ik heb wel meer tijd om van het leven te kunnen genieten.’

Wat is jullie affiniteit met PLAN-B?
Thijs: ‘Ongeveer 27 jaar geleden hebben we met Heezen een bedrijf overgenomen dat huisaannemer was van Philips. Daardoor kreeg ik destijds ook veel met het Beatrix complex (het huidige PLAN-B) te maken. Ik ken veel mensen die vroeger in dit gebouw hebben gewerkt. Dat schept ook een band met het gebouw.’

Martin: ‘Mijn bedrijf is een paar deuren verderop gevestigd. Ik kijk vanuit mijn kantoor al 20 jaar op dit gebouw uit.’

Die gedeelde nostalgie lijkt me niet de enige aanleiding om een nieuw bedrijf te starten.
Martin: ‘Ik ben mijn hele leven gewend geweest om alles alleen te moeten doen. Ik vind het heel leuk en interessant om dit project met een bevriende collega-ondernemer te kunnen doen. Thijs en ik zijn gelijkgestemden, met ook een vergelijkbare achtergrond. Dat schept niet alleen een band, het kriebelt ook gewoon om weer met iets nieuws bezig te zijn. Dat we dat kunnen doen met mensen van deze bloedgroep, mensen die ook bezig zijn met nieuwe dingen maken, dát spreek me erg aan in PLAN-B.’

Hoe hebben jullie elkaar gevonden? Wat is jullie relatie met elkaar?
Martin: ‘Als je al zo lang in het zadel zit kom je elkaar ook regelmatig tegen. Je ziet van elkaar hoe je aan de weg timmert. Wederzijds respect groeide uit tot een vriendschap. En de diensten en producten van onze bedrijven zijn ook nog eens complementair aan elkaar. ZND Nedicom heeft regelmatig de expertise van Heezen nodig, en andersom. Daarnaast hebben we dezelfde hobby; we houden van auto’s.’

Fotografie: Verse Beeldwaren

Hoe zijn de plannen voor de aankoop concreet geworden? Wat heeft de doorslag gegeven?
Martin: ‘We hebben allebei iets met Philips, dus het kon niet mooier in elkaar passen. Toen het ter sprake kwam werden we allebei meteen enthousiast.’ Thijs vult aan: ‘Maar het was nog niet zo heel eenvoudig om het pand te verwerven. Daar is misschien wel een half jaar overheen gegaan. Aan dit gebouw moeten dingen gebeuren, die wij toevallig ook nog zelf kunnen. Onze andere bedrijven hebben dat in huis en we zijn er nog goed in ook.’

Waar staan we met PLAN-B over een paar jaar? Wat zijn jullie verwachtingen en ambities?
Martin: ‘Om te beginnen is het energielabel onder niveau, dat moet verbeterd worden. We richten ons ook op de vijfde verdieping. Daar gebeurt nu niks mee en dat is zonde. Verder hebben we vooralsnog geen vastomlijnd plan. Niets is in steen gebeiteld. Komende maanden gaan we ons oriënteren op de concrete kansen en mogelijkheden, zowel op korte als lange termijn. We kijken naar mogelijkheden om de community hierin te betrekken.’

Fotografie: Verse Beeldwaren

Willen jullie de huurders (van nu en in de toekomst) iets zeggen?
Martin: ‘Jazeker. Je staat als huurder voor ons centraal. We willen je in je comfort zone hebben (en houden), want het draait uiteindelijk om de huurders. Waar wij heel enthousiast van worden zijn start-ups. Dat is waar de economie deels om draait en ik vind dat onze regio daarin een heel goede positie heeft. Ik hoop dat we ook binnen PLAN-B daarin een steentje kunnen bijdragen.’

Thijs: ‘Ik kijk ernaar uit om straks, als alles weer ‘normaal’ is, buiten lekker met z’n allen een goeie barbecue te hebben. Niet zo formeel, maar gewoon lekker een borreltje drinken, kennismaken en bij elkaar voelen wat er leeft. Kijken wat de behoeftes zijn. Een rondje lopen en elkaars ideeën horen en bespreken. Daar geloof ik veel meer in dan in het maken van stijve, formele afspraken.’

Laatste vraag. Even hardop dromen. Over 5 jaar dan…
Thijs: ‘Dan is de vijfde verdieping gevuld en hebben we een mooi concept voor op het dak met toegevoegde waarde voor de huurders en de omgeving. Zodat mensen hier niet alleen komen om te werken maar ook omdat ze PLAN-B leuk vinden. Een wereldje waarin iedereen iets toevoegt.’

Martin: ‘Een wereldje niet los van de Hurk, maar in de Hurk. Een duurzaam gebouw, dat zich met uitstraling onderscheidt op de Hurk. We willen ergens naartoe en dat is vooral een sfeervol gebouw met mensen die zich er net zo tot aangetrokken voelen als wij.’

MEER VERHALEN