DE IDEALE RUIMTE VOOR
GROTE DOEKEN
(EN GOEDE IDEEËN)

Eric Basstein was eerder dj (als Eric Valentine) en is nu (als zichzelf) fulltime beeldend kunstenaar. Op de tweede verdieping van PLAN–B heeft hij zijn plek gevonden. En gemaakt: eigenhandig ingericht als basketbalveld voor zijn bedrijf Whatever Playground.

Waar zat je voordien?
‘Ik heb meerdere ruimtes als werkplek gehad. Dat begon met de garage van mijn ouders. Helaas niet echt bestand tegen kou en vocht, dus in de winter was het haast onmogelijk om er te werken. Daarna had ik een verdieping boven een winkel en werkte ik soms een deel in mijn eigen woonkamer. En dan heb ik bij Holland Art Gallery nog een tijdje gebruik kunnen maken van de ruimte achter de galerie. Een fijne plek, maar ik was afhankelijk van hun openingstijden – en aangezien ze drie dagen in de week dicht waren, kon ik vaak niet werken.’

Tim Meijer & Rome Schmidt

‘Industrieel zonder dat het kil aanvoelt. Voor mij als kunstenaar is deze ruimte ideaal.’

Werken wanneer je maar wil: gaf dat de doorslag om naar hier te verhuizen?
‘Het feit dat ik elke dag en ongeacht het tijdstip aan het werk kan vind ik wel heel prettig, ja. Maar ook dat ik mijn ruimte kan inrichten zoals ik wil en zo echt mijn eigen plek kan creëren. Overigens sprak het gebouw zelf me meteen erg aan. Industrieel, maar zonder dat het kil aanvoelt.’

Je werkt nu bijna een jaar in dit gebouw. Wat zijn je eerste indrukken?
‘In de beginmaanden zat ik tijdelijk in een ruimte op de 1e verdieping, en sinds januari in een nieuwe op de 2e. Omdat ik er al een tijdje zit, heb ik de groei goed kunnen zien. Het aantal huurders loopt flink op, en daarmee groeit ook het gebouw zelf. Er komt steeds meer structuur in, zonder dat het ten koste gaat van het vrije gevoel dat hier hangt. Je merkt ook dat de huurders goed contact met elkaar hebben en regelmatig op de gang een praatje maken.’

Meer structuur, goede contacten: hoe bevalt de ruimte zelf?
‘De ruimte die ik nu huur is voor mij als kunstenaar ideaal. Lang, en met geweldig indirect licht doordat de ramen zo hoog zitten. Ik heb hier ruimte voor mijn schilderijen, en daar wil ik graag optimaal gebruik van maken. Het is de bedoeling om over een tijdje grote doeken te schilderen. Dat is hier geen enkel probleem.’

‘Ik kan mijn ruimte inrichten zoals ik wil en zo echt mijn eigen plek creëren.’

Tim Meijer & Rome Schmidt

Grote doeken, grote plannen ook?
‘Het plan is om vooral veel te werken en steeds beter te worden in wat ik doe. Op dit moment ben ik bezig om werk te maken voor de Urban Art Fair in Parijs en ik hoop dat daar weer mooie dingen uit voort gaan komen.’

En het gebouw: wat hoop of verwacht je daarvan?
‘Ik denk dat PLAN–B nog flink zal groeien. Het is een gebouw met veel ruimte en mogelijkheden. Wat mij erg tof zou lijken is als er een of meerdere vaste werkruimtes zouden komen, zoals een timmerwerkplaats en een grafische ruimte die iedereen kan gebruiken. Er zijn ondertussen genoeg huurders in huis die je zou kunnen inschakelen om hun kennis over te brengen.’
 
Maak af: over 5 jaar is PLAN–B…
‘…Bij de Eindhovenaar net zo bekend als Strijp-S en vast onderdeel van bijvoorbeeld Dutch Design Week. De ideale ruimte voor iedereen die goede ideeën heeft en wil verwezenlijken.’

Tim Meijer & Rome Schmidt

Eric Basstein (Eindhoven, 1981) combineert in zijn schilderwerk elementen uit de klassieke schilderkunst, grafische vormgeving en graffiti. Dezelfde rauwe, maar kleurrijke ‘popart’ signatuur past hij toe in eigen projecten, maar ook op verzoek. Bijvoorbeeld van Nike & BasketsMartin Garrix en Urban Art Fair. Meer info: www.ericbasstein.com.  

DE IDEALE RUIMTE VOOR
GROTE DOEKEN
(EN GOEDE IDEEËN)

Eric Basstein was eerder dj (als Eric Valentine) en is nu (als zichzelf) fulltime beeldend kunstenaar. Op de tweede verdieping van PLAN–B heeft hij zijn plek gevonden. En gemaakt: eigenhandig ingericht als basketbalveld voor zijn bedrijf Whatever Playground.

Waar zat je voordien?
‘Ik heb meerdere ruimtes als werkplek gehad. Dat begon met de garage van mijn ouders. Helaas niet echt bestand tegen kou en vocht, dus in de winter was het haast onmogelijk om er te werken. Daarna had ik een verdieping boven een winkel en werkte ik soms een deel in mijn eigen woonkamer. En dan heb ik bij Holland Art Gallery nog een tijdje gebruik kunnen maken van de ruimte achter de galerie. Een fijne plek, maar ik was afhankelijk van hun openingstijden – en aangezien ze drie dagen in de week dicht waren, kon ik vaak niet werken.’

Tim Meijer & Rome Schmidt

‘Industrieel zonder dat het kil aanvoelt. Voor mij als kunstenaar is deze ruimte ideaal.’

Werken wanneer je maar wil: gaf dat de doorslag om naar hier te verhuizen?
‘Het feit dat ik elke dag en ongeacht het tijdstip aan het werk kan vind ik wel heel prettig, ja. Maar ook dat ik mijn ruimte kan inrichten zoals ik wil en zo echt mijn eigen plek kan creëren. Overigens sprak het gebouw zelf me meteen erg aan. Industrieel, maar zonder dat het kil aanvoelt.’

Je werkt nu bijna een jaar in dit gebouw. Wat zijn je eerste indrukken?
‘In de beginmaanden zat ik tijdelijk in een ruimte op de 1e verdieping, en sinds januari in een nieuwe op de 2e. Omdat ik er al een tijdje zit, heb ik de groei goed kunnen zien. Het aantal huurders loopt flink op, en daarmee groeit ook het gebouw zelf. Er komt steeds meer structuur in, zonder dat het ten koste gaat van het vrije gevoel dat hier hangt. Je merkt ook dat de huurders goed contact met elkaar hebben en regelmatig op de gang een praatje maken.’

Meer structuur, goede contacten: hoe bevalt de ruimte zelf?
‘De ruimte die ik nu huur is voor mij als kunstenaar ideaal. Lang, en met geweldig indirect licht doordat de ramen zo hoog zitten. Ik heb hier ruimte voor mijn schilderijen, en daar wil ik graag optimaal gebruik van maken. Het is de bedoeling om over een tijdje grote doeken te schilderen. Dat is hier geen enkel probleem.’

‘Ik kan mijn ruimte inrichten zoals ik wil en zo echt mijn eigen plek creëren.’

Tim Meijer & Rome Schmidt

Grote doeken, grote plannen ook?
‘Het plan is om vooral veel te werken en steeds beter te worden in wat ik doe. Op dit moment ben ik bezig om werk te maken voor de Urban Art Fair in Parijs en ik hoop dat daar weer mooie dingen uit voort gaan komen.’

En het gebouw: wat hoop of verwacht je daarvan?
‘Ik denk dat PLAN–B nog flink zal groeien. Het is een gebouw met veel ruimte en mogelijkheden. Wat mij erg tof zou lijken is als er een of meerdere vaste werkruimtes zouden komen, zoals een timmerwerkplaats en een grafische ruimte die iedereen kan gebruiken. Er zijn ondertussen genoeg huurders in huis die je zou kunnen inschakelen om hun kennis over te brengen.’
 
Maak af: over 5 jaar is PLAN–B…
‘…Bij de Eindhovenaar net zo bekend als Strijp-S en vast onderdeel van bijvoorbeeld Dutch Design Week. De ideale ruimte voor iedereen die goede ideeën heeft en wil verwezenlijken.’

Tim Meijer & Rome Schmidt

Eric Basstein (Eindhoven, 1981) combineert in zijn schilderwerk elementen uit de klassieke schilderkunst, grafische vormgeving en graffiti. Dezelfde rauwe, maar kleurrijke ‘popart’ signatuur past hij toe in eigen projecten, maar ook op verzoek. Bijvoorbeeld van Nike & BasketsMartin Garrix en Urban Art Fair. Meer info: www.ericbasstein.com.