MARIJKE TIMMERMAN MAAKT BEELDEN VAN BETEKENIS

Ongrijpbare onderwerpen tastbaar maken, dat is volgens grafisch vormgever en illustrator Marijke Timmerman (35) de kracht van beelden. “Een beeld kan ervoor zorgen dat mensen het gesprek aan kunnen gaan. Het kan de vinger op de zere plek leggen of juist nuance brengen.” De kern van de zaak in beeld brengen, dat is haar passie. Sinds eind 2019 doet Marijke dat vanuit haar studio in PLAN-B.

Tekst: Anna van den Berg
Beeld: Tim Meijer

Gewoon starten en maar zien wat er gebeurt, dat was de insteek toen Marijke ruim tien jaar geleden als ondernemer begon. “Wat daaraan voorafging? Vooral een vriendschap en een hoop naïviteit.” Samen met Charlotte Porskamp richtte zij direct na haar afstuderen Dik&Stijlloos op. “We vonden dat design heel serieus werd benaderd, een beetje te serieus naar ons idee. Daar wilden we ons een beetje tegen afzetten. Maar als onze naam ergens onder komt te staan, moet dat werk natuurlijk wel echt heel goed zijn.”

Perfecte combinatie
Dik&Stijlloos is inmiddels gefuseerd met Cre-Aid BV. Daarnaast houdt Marijke zich bezig met autonoom werk onder de naam The Slowcooker. “Ik wilde graag voor klanten werken maar ook eigen projecten ontwikkelen. Daarin staan vaak sociale vraagstukken centraal. Hoe verhouden wij ons in de westerse maatschappij tot eten of tot mode? Hoe kunnen we kleding een langer leven geven? Hoe is het om 80+ jaar oud te zijn? Ontzettend diverse thema’s die allemaal een eigen uitwerking krijgen. De combinatie van commercieel en autonoom werk is voor mij perfect, ik heb er nu een goede balans in gevonden.”

Fijne ruimte = fijn werken
Het hoofdkantoor van Cre-Aid is gevestigd in Arnhem, maar Marijke wilde graag in Eindhoven blijven. “Op dit moment werk ik volledig vanuit PLAN-B, vanwege corona zijn mijn uitstapjes naar Arnhem weggevallen. Dat gaat prima: we werken in de cloud en met online tools. Ik heb mijn ruimte ingericht met grote werktafels die ik divers kan inzetten. Ook ontbreekt het niet aan opbergruimte voor al mijn materialen. En in een mum van tijd kan ik mijn studio ombouwen tot fotostudio. De ramen kunnen open voor een fris briesje, ik heb heel veel licht en fijn uitzicht. Ik word altijd blij als ik er ben.”

Creativiteit en balans
In haar tijd als ondernemer heeft Marijke veel geleerd, bijvoorbeeld om meer grip te houden op de planning en de financiële kant van de zaak. “Daar wordt het werk beter van en ik zelf ook gelukkiger. Dat inzicht heeft alleen wel ongeveer 10 jaar geduurd. Je kunt heel geïnspireerd zijn, maar zonder discipline kan een idee op de plank blijven liggen. Zonde als een bundel van creativiteit door niemand gezien wordt. Voor mij werkt het heel goed om gestructureerd aan die ideeën te werken. Ik deed vijf jaar over het boek The True Size of Food; toen had ik dat duidelijk nog niet onder de knie. Het komt denk ik neer op een balans vinden om de creativiteit de vrije loop te laten.”

Podium voor impact
Al die creativiteit is ook gebaat bij een goede plek, daar is Marijke van overtuigd. “Een creatieve omgeving inspireert! Ik omring me graag met ondernemers in de creatieve sector. Samen kom je verder en krijg je vanzelf een platform en netwerk. Ik wil graag meer impact met de projecten die ik ontwikkel. Daar vind ik bij PLAN-B een podium voor. Zo sta ik nu bijvoorbeeld met de Paradox of Fashion in de wisselexpo. Daar komt bij dat er met je wordt meegedacht als je met een probleem zit of juist kansen ziet, met vragen kun je meteen terecht. En dan is er natuurlijk nog de SUBBAR. Dat is toch ook echt wel een fijne binnenkomst! Het ruikt er altijd lekker.”

Spannende vooruitzichten
Zijn er nog spannende nieuwe projecten waar ze al iets over kan verklappen? “Nou, ik ben op dit moment zwanger, dus dat is heel spannend. Daarnaast focus ik me op de Paradox of Fashion en The Wardrobe Flip. Vanaf augustus ben ik eventjes met verlof, tot december. Als ik terug ben, hoop ik dat er weer allerlei activiteiten georganiseerd kunnen worden. Dat heb ik vanwege corona nog niet in volle glorie mogen meemaken.”

MARIJKE TIMMERMAN MAAKT BEELDEN VAN BETEKENIS

Ongrijpbare onderwerpen tastbaar maken, dat is volgens grafisch vormgever en illustrator Marijke Timmerman (35) de kracht van beelden. “Een beeld kan ervoor zorgen dat mensen het gesprek aan kunnen gaan. Het kan de vinger op de zere plek leggen of juist nuance brengen.” De kern van de zaak in beeld brengen, dat is haar passie. Sinds eind 2019 doet Marijke dat vanuit haar studio in PLAN-B.

Tekst: Anna van den Berg
Beeld: Tim Meijer

Gewoon starten en maar zien wat er gebeurt, dat was de insteek toen Marijke ruim tien jaar geleden als ondernemer begon. “Wat daaraan voorafging? Vooral een vriendschap en een hoop naïviteit.” Samen met Charlotte Porskamp richtte zij direct na haar afstuderen Dik&Stijlloos op. “We vonden dat design heel serieus werd benaderd, een beetje te serieus naar ons idee. Daar wilden we ons een beetje tegen afzetten. Maar als onze naam ergens onder komt te staan, moet dat werk natuurlijk wel echt heel goed zijn.”

Perfecte combinatie
Dik&Stijlloos is inmiddels gefuseerd met Cre-Aid BV. Daarnaast houdt Marijke zich bezig met autonoom werk onder de naam The Slowcooker. “Ik wilde graag voor klanten werken maar ook eigen projecten ontwikkelen. Daarin staan vaak sociale vraagstukken centraal. Hoe verhouden wij ons in de westerse maatschappij tot eten of tot mode? Hoe kunnen we kleding een langer leven geven? Hoe is het om 80+ jaar oud te zijn? Ontzettend diverse thema’s die allemaal een eigen uitwerking krijgen. De combinatie van commercieel en autonoom werk is voor mij perfect, ik heb er nu een goede balans in gevonden.”

Fijne ruimte = fijn werken
Het hoofdkantoor van Cre-Aid is gevestigd in Arnhem, maar Marijke wilde graag in Eindhoven blijven. “Op dit moment werk ik volledig vanuit PLAN-B, vanwege corona zijn mijn uitstapjes naar Arnhem weggevallen. Dat gaat prima: we werken in de cloud en met online tools. Ik heb mijn ruimte ingericht met grote werktafels die ik divers kan inzetten. Ook ontbreekt het niet aan opbergruimte voor al mijn materialen. En in een mum van tijd kan ik mijn studio ombouwen tot fotostudio. De ramen kunnen open voor een fris briesje, ik heb heel veel licht en fijn uitzicht. Ik word altijd blij als ik er ben.”

Creativiteit en balans
In haar tijd als ondernemer heeft Marijke veel geleerd, bijvoorbeeld om meer grip te houden op de planning en de financiële kant van de zaak. “Daar wordt het werk beter van en ik zelf ook gelukkiger. Dat inzicht heeft alleen wel ongeveer 10 jaar geduurd. Je kunt heel geïnspireerd zijn, maar zonder discipline kan een idee op de plank blijven liggen. Zonde als een bundel van creativiteit door niemand gezien wordt. Voor mij werkt het heel goed om gestructureerd aan die ideeën te werken. Ik deed vijf jaar over het boek The True Size of Food; toen had ik dat duidelijk nog niet onder de knie. Het komt denk ik neer op een balans vinden om de creativiteit de vrije loop te laten.”

Podium voor impact
Al die creativiteit is ook gebaat bij een goede plek, daar is Marijke van overtuigd. “Een creatieve omgeving inspireert! Ik omring me graag met ondernemers in de creatieve sector. Samen kom je verder en krijg je vanzelf een platform en netwerk. Ik wil graag meer impact met de projecten die ik ontwikkel. Daar vind ik bij PLAN-B een podium voor. Zo sta ik nu bijvoorbeeld met de Paradox of Fashion in de wisselexpo. Daar komt bij dat er met je wordt meegedacht als je met een probleem zit of juist kansen ziet, met vragen kun je meteen terecht. En dan is er natuurlijk nog de SUBBAR. Dat is toch ook echt wel een fijne binnenkomst! Het ruikt er altijd lekker.”

Spannende vooruitzichten
Zijn er nog spannende nieuwe projecten waar ze al iets over kan verklappen? “Nou, ik ben op dit moment zwanger, dus dat is heel spannend. Daarnaast focus ik me op de Paradox of Fashion en The Wardrobe Flip. Vanaf augustus ben ik eventjes met verlof, tot december. Als ik terug ben, hoop ik dat er weer allerlei activiteiten georganiseerd kunnen worden. Dat heb ik vanwege corona nog niet in volle glorie mogen meemaken.”