DE PLEK DIE WE HIER INRICHTEN IS NIET STANDAARD.

Sommigen hebben er misschien al van gehoord, anderen zijn er al geweest. In PLAN-B is een nieuw horecaconcept geopend; SUBBAR. Mahmoud Saïd, voor veel Eindhovenaren een bekende, is de eigenaar en vertelt er meer over in dit interview.

Mahmoud, voor de mensen die jou niet kennen, kun je kort iets over jezelf vertellen?
Mahmoud: ‘’Ik ben een echte horecaondernemer, maar mijn horeca moet altijd net iets anders zijn. Door bijvoorbeeld iets geks op de kaart, of iets opvallends qua interieur. Voor mij is de sfeer heel bepalend. Ik ben niet alleen bezig met het eten of drinken. Hiervoor had ik een zaak in het centrum genaamd Hoogste Tijd, deze bestaat nog steeds overigens. Dit was mijn eerste onderneming en hier heb ik heel veel geleerd over het ondernemerschap. Naast die zaak runnen deed ik altijd heel veel ernaast. Evenementen op Strijp-s, catering, bruiloften enzovoorts. Die losse opdrachten waren vaak dingen die ik echt heel leuk vond of dingen die ik gewoon uit wilde proberen.’’

Fotografie: Willeke Machiels

Je bent al een tijdje aan het verbouwen, wat kunnen we van SUBBAR verwachten?
Mahmoud: ‘’SUBBAR is laagdrempelig, met verrassend interieur en design. De plek die we hier inrichten is niet standaard. Door de hoge witte muren en tl-lampen is het des te belangrijker dat de ruimte je gaat omarmen en er een gezellig sfeertje ontstaat. We zijn begonnen met de entree en de centrale hal en het moet voelen, als je binnenkomt bij PLAN-B, alsof je in een totaal andere setting bent. Dat je niet door een standaard zaak loopt maar echt wordt verrast. Daarnaast hebben we natuurlijk ook de restaurantruimte. Die willen we wat chiquer aankleden en mensen weer verrassen door een mooi ingerichte ruimte die ze niet verwachten. Maar nog steeds laagdrempelig he, de mensen die er werken zijn gewoon casual gekleed en onze mentaliteit maakt het toegankelijk.’’

Welk gevoel wil je dat de mensen krijgen als ze hier binnenkomen?
Mahmoud: ‘’Ik wil graag dat mensen zich thuis voelen hier, zich welkom en de gastvrijheid voelen. Voor mij is dat een heel groot deel van horeca. Het is niet alleen friet bakken en verkopen, het is zorgen dat mensen terugkomen.’’

Heb je ook plannen voor het buitenterrein?
Mahmoud: ‘’Jazeker, daar wil ik tijdelijke horeca in de zomermaanden. Dit jaar hebben we natuurlijk door Corona niet veel kunnen uitproberen. Volgens jaar zomer wil ik zeker wat doen buiten. Trouwens, we hebben ook de expositieruimte in de kelder waar ik internationale kunstenaars wil laten exposeren. Ik ben graag internationaal bezig.’

Uniek aan SUBBAR zijn de Sub-ruimten met ieder een eigen functie. Entree en lunch, restaurant, kelder en het buitenterrein. SUBBAR heeft meerdere verdiepingen om horeca te voeren. Wat de naam al suggereert; er is een boven- en een ondergronds gedeelte. Deze gedachte wordt beeldend door middel van de submarine. Te vinden op de muurschilderingen in de centrale hal.

Fotografie: Willeke Machiels

Volgens mij is het cirkeltje zo rond of niet? In de hal kun je terecht voor koffie en een broodje, in het restaurant kun je dineren of een borreltje drinken en beneden is plek voor een tentoonstelling. Met mooi weer natuurlijk alles lekker buiten.
Mahmoud: ‘’Ja dat is het concept. ‘Sub’ staat voor onderdeel zijn van. Wij zijn onderdeel van PLAN-B als creatieve horeca en daaronder vallen de verschillende elementen.’

Mahmoud was eigenlijk op zoek naar iets tijdelijks, een ruimte waar hij kon experimenteren. Op zoek naar een plek die een beetje anders was, en die hij zich eigen kon maken.

Hoe kwam je toch bij PLAN-B terecht?
Mahmoud: ‘’De afgelopen twee jaar heb ik hier tijdens DDW een pop-up bar gerund. Uiteindelijk werd mij gevraagd om hier de volledige horeca te verzorgen.’’

Fotografie: Willeke Machiels

Aankomende Dutch Design Week staat er ook het een en ander op de planning. Bij PLAN-B is van 17 t/m 25 oktober de expositie All You Can Expo te bekijken. SUBBAR zorgt natuurlijk voor de horeca en de randprogrammering.

Mahmoud, hoe reageren de huurders eigenlijk op SUBBAR?
Mahmoud: ‘’Huurders reageren super enthousiast. In het begin wisten ze niet wat te verwachten, ze kenden mij natuurlijk nog niet. Maar door de gerechten die ik maak, en de sfeer die ik heb neergezet heb ik het vertrouwen wel gewonnen. Door mijn jarenlange horecaervaring kan ik het ijs ook snel breken, na een paar minuutjes kletsen komen de meeste mensen wel los hoor.’’

PLAN-B is ligt wat verder uit het centrum van Eindhoven. Jij hebt het toch aangedurfd hier een zaak te beginnen, hoe wil je toch mensen trekken?
Mahmoud: ‘’In eerste instantie ga ik voor de huurders, dat is de basis. Ik wil veel meer netwerkmomenten organiseren en producten van huurders gebruiken. Gewoon gebruik maken van de community. Daarnaast wil ik dat mensen die hier op de Hurk werken ons gaan bezoeken voor lunch. Ik snap dat mensen PLAN-B wat ver vinden, dus ik moet dingen bedenken om ze naar hier te trekken. Ik ben van de lange termijnvisie, daarom ga ik veel activiteiten organiseren waardoor er naar verloop van tijd het gevoel gaat ontstaan dat men altijd moeten checken wat er bij PLAN-B en SUBBAR te doen is voordat ze iets gaan plannen.’’

SUBBAR is dagelijks geopend van maandag t/m vrijdag. Je kunt er terecht voor lunch, koffie en thee. Meer informatie over SUBBAR is te volgen via Instagram en Facebook.

HET IS NIET ALLEEN FRIET BAKKEN EN VERKOPEN.

Sommigen hebben er misschien al van gehoord, anderen zijn er al geweest. In PLAN-B is een nieuw horecaconcept geopend; SUBBAR. Mahmoud Saïd, voor veel Eindhovenaren een bekende, is de eigenaar en vertelt er meer over in dit interview.

Mahmoud, voor de mensen die jou niet kennen, kun je kort iets over jezelf vertellen?
Mahmoud: ‘’Ik ben een echte horecaondernemer, maar mijn horeca moet altijd net iets anders zijn. Door bijvoorbeeld iets geks op de kaart, of iets opvallends qua interieur. Voor mij is de sfeer heel bepalend. Ik ben niet alleen bezig met het eten of drinken. Hiervoor had ik een zaak in het centrum genaamd Hoogste Tijd, deze bestaat nog steeds overigens. Dit was mijn eerste onderneming en hier heb ik heel veel geleerd over het ondernemerschap. Naast die zaak runnen deed ik altijd heel veel ernaast. Evenementen op Strijp-s, catering, bruiloften enzovoorts. Die losse opdrachten waren vaak dingen die ik echt heel leuk vond of dingen die ik gewoon uit wilde proberen.’’

Tim Meijer & Rome Schmidt

Hoe ben je begonnen?
‘‘Zo lang als ik mij kan herinneren ben ik met tekenen bezig. Als kind was ik vrij onrustig. Mijn moeder kwam erachter dat ik rustig werd op het moment dat ik aan het tekenen was. Vanaf dat moment ging er altijd papier en potloden mee. Na de middelbare school heb ik eerst grafisch ontwerp gestudeerd. Daarna Design Academy en kunstacademie St. Joost. Uiteindelijk ben ik toch voor mijn eigen onderneming gegaan.’’
 

Wist je altijd al dat je ondernemer wilde worden?
Ivi: ‘’Ja, ik heb op een blauwe maandag Small Business en Retail Management gestudeerd aan de Fontys en een business certificaat gehaald bij Lincoln University. Het is wel iets wat er altijd al in zat. Ik heb altijd getwijfeld tussen mijn twee passies. Kunst en design. Na mijn studie grafische vormgeving kreeg ik op de Design Academy van mijn tekenleraar de vraag waarom ik niet op de kunstacademie zat. Uiteindelijk werd het me duidelijk dat ik daar ook iets mee moest doen, dus ben ik overgestapt. In dat overbruggingsjaar heb ik voor Marcel Wanders gewerkt. Toen had ik al mijn eigen onderneming. Nu breng ik al die losse elementen bij elkaar binnen Studio Van Keulen.’’

Kun je een voorbeeld geven van hoe die elementen samenkomen in jouw werk?
Ivi: ‘’Ik denk dat mijn project voor Dutch Design Week een mooi voorbeeld is. Het is de brug tussen mijn beeldende kunst en design achtergrond. En of je het dan design of kunst wil noemen, dat is aan de kijker. Iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben. Ik probeer te innoveren en iets moois de wereld in te brengen, op de beste manier waarop ik dat kan.’’

Sinds 2011 exposeert Ivi haar werk tijdens Dutch Design Week. Dit jaar presenteert Ivi een behang ontwerp genaamd Deep See in PLAN-B. Hierin laat ze in een live setting het proces van concept tot eindproduct zien van een handgemaakt ontwerp. Waarin de kijker op ontdekkingstocht kan gaan om te kijken wat dit werk ze laat zien.

Tim Meijer & Rome Schmidt

Het werk dat je presenteert tijdens Dutch Design Week is vrij open voor interpretatie. Is dat een bewuste keuze? 
Ivi:’’Ik vind dat heel belangrijk. Als het de wereld in is, mag iedereen ervan denken wat ie wil.’’

Wat hoop je dat je werk teweegbrengt bij mensen?
Ivi: ‘’Aan mijn autonome illustraties spendeer ik soms tussen de 200 en 300 uur en hoop dat het een bepaalde emotie bij mensen triggert. Je kunt echt een connectie hebben met een kunstwerk. Dat is waarom ik het doe, en er zo veel tijd aan spendeer. Maar ik heb ook werk met een commerciële inslag, om ook een andere doelgroep te bereiken. Eentje die misschien niet zo bezig is met kunst. Sommige mensen kopen eerst een poster van me en daarna willen ze vaak een origineel.’’

Ivi maakt ook ansichtkaarten die gaan over connectie. Ze wil mensen bewust maken dat niet te veel in hun bubbel te blijven zitten, maar ook contact blijven houden met de buitenwereld en de mensen die belangrijk voor je zijn.

Best grappig dat jij als kunstenaar, die honderden uren aan een werk besteedt en ergens helemaal in kan duiken, mensen bewust wil maken om uit hun bubbel te treden.
Ivi: ‘’Haha ja. Het zijn inderdaad twee werelden die tegenovergesteld zijn en niet zonder elkaar kunnen. Ik haal veel energie uit mijn vrienden en familie, maar soms ga ik ook echt in mijn bubbel.’

Tim Meijer & Rome Schmidt

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Ivi: ‘’Ik wil op deze voet doorgaan, maar dan nog groter denken en meer mensen bereiken met een boodschap. Al doende leert men en het is veel vallen en opstaan. Ik heb nu mensen om me heen die me helpen om verder te komen. Samen groeien we. Ik heb een aantal projecten in de pijpleiding waarvan ik denk dat het mega gave resultaten gaat opleveren.’’

Meer informatie over Ivi van Keulen is te vinden via www.studiovankeulen.com